Şcoala românească în 2012


Cele opt schimbări majore ce vor influenţa şcoala românească în 2012

Introducerea clasei pregătitoare, săptămâna „Şcoala, altfel”, finanţarea de la bugetul de stat a elevilor care învaţă în şcoli private, reintroducerea învăţământului profesional şi renunţarea la titularizare- sunt câteva dintre prevederile noi ce vor intra în vigoare începând cu anul 2012.

1. Introducerea clasei pregătitoare: învăţământul devine obligatoriu de la şase ani
O măsură a cărei aplicare are încă multe cunoscute este cea a obligativităţii clasei pregătitoare, ce va fi organizată fie în grădiniţe, fie în şcoli. Astfel, copiii născuţi în anul 2005 reprezintă ultima generaţie admisă în învăţământul primar fară să fi făcut clasa pregătitoare. Nu se ştie încă ce fel de activităţi se vor face pe parcursul anului pregătitor, însă educatorii şi învăţătorii vor participa la cursuri de instruire în acest sens.

Conform legii, în clasa pregătitoare vor fi înscrişi copiii care împlinesc vârsta de şase ani până la începerea noului an şcolar. La solicitarea scrisă a părinților, a tutorilor sau a susţinătorilor legali, pot fi înscrişi în clasa pregătitoare şi copiii care împlinesc şase ani până la sfârşitul anului calendaristic.
2. Şcoala, altfel: o săptămână de activităţi extra-curriculare
Săptămâna 2-6 aprilie, de dinaintea vacanţei de primăvară, se desfăşoară sub numele „Şcoala, altfel”. În această perioadă, se desfăşoară activităţi de educaţie non-formală, au loc competiţii sportive, activităţi de voluntariat, etc. Tot în această perioadă se desfăşoară şi olimpiadele, etapele naţionale.
Activităţile pentru acest interval au fost deja stabilite de şcoli pe parcursul primului semestru, pe baza propunerilor profesorilor, elevilor şi părinţilor. Numărul de ore care va fi acoperit de acest program va fi cel puţin egal cu numărul de ore derulat în orarul obişnuit.
3. Gimnaziul se prelungeşte până în clasa a IX-a, inclusiv
Elevii care au început clasa a V-a în anul şcolar 2011-2012 vor sta in gimnaziu cinci ani, inclusiv in clasa a IX-a. La finalul clasei a IX-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, se va realiza o evaluare naţională obligatorie a tuturor elevilor, la şase probe, una fiind specifică minorităţilor naţionale. Este vorba despre probe scrise la limba şi literatura română, limba maternă, o alta transdisciplinară la matematică şi ştiinţe, dar şi la o limbă de circulaţie internaţională.
De asemenea, evaluarea include şi o probă practică de utilizare a calculatorului, precum şi o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, ambele susţinute în timpul anului şcolar. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Absolvenţii învăţământului gimnazial dobândesc diploma de absolvire şi foaia matricolă, parte a portofoliului educaţional.
Elevii care au intrat în clasa a V-a în septembrie 2011 sunt vizaţi şi de o altă modificare: începând cu generaţia lor, admiterea la liceu se va desfăşura la nivelul unităţii de învăţământ pentru care optează.
4. Finanţarea urmează elevul
Şcolile private vor primi bani de la buget, la fel ca cele de stat. Se va întâmpla din anul 2012, odată cu aplicarea principiului „finanţarea urmează elevul”, prevăzut în legea educaţiei naţionale. Concret, statul va plăti costul standard per elev (între 2.000 şi 3.000 de lei pe an) şi şcolilor private.
„Obligaţia statului român este aceeaşi pentru toţi copiii, indiferent dacă aleg să meargă la o şcoală privată sau de stat”, a spus ministrul Educaţiei Daniel Funeriu. Ministrul a mai precizat că această măsură este menită să încurajeze concurenţa între şcoli, dat fiind faptul că şcolile cu elevi mulţi vor beneficia de sume mai mari de la buget.
Numărul elevilor din România care studiază în sistemul de învăţământ privat acredidat preuniversitar este de aproximativ 70.000.
Legea prevede că Ministerul Educaţiei stabileşte anual costul standard per preşcolar/elev, cost care stă la baza finanţării de bază.
5. Mai puţine clase a IX-a în liceele cu promovabilitate sub 15% la Bac
Începând cu anul şcolar 2012-2013, liceele în care au promovat Bacalaureatul mai puţin de 15% dintre elevi vor avea mai puţine clase. Excepţie fac, conform metodologiei, „unităţile de învăţământ de nivel liceal unice la nivel de localitate, precum şi cele care au câte o clasă a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a”.
6. Fără examen de titularizare: şcolile vor angaja profesori în mod direct
Anul 2011 a fost ultimul in care Ministerul Educatiei a organizat concursuri de titularizare sau suplinire. Conform noii legi a Educaţiei, din 2012 angajările se fac direct în şcoli, pe bază de examen şi interviu. Profesorii angajaţi vor semna contracte pe perioadă determinată, până la obţinerea definitivatului. Cei care au definitivatul, sunt angajaţi de şcoli pe perioadă nedeterminată.
O altă noutate este aceea că profesorul debutant va avea, timp de un an, un mentor care îi va îndruma activitatea. Relaţia dintre şcoală şi profesor va semăna cu cea angajator-angajat, fără să mai fie intermediată de Inspectoratele Şcolare. În cazul în care o şcoală îşi restrânge activitatea, inspectoratele nu mai sunt obligate să asigure un nou loc de muncă profesorilor care au rămas fără post. Aceştia vor consulta baza de date a Inspectoratului Şcolar şi se vor înscrie la concurs în şcolile care au locuri libere.
7. Dacă e luni, e imnul naţional în şcoli
Senatul a adoptat cu puţin timp în urmă o propunere de modificare a Legii 75/1994, prin care intonarea imnului naţional devine obligatorie în toate sălile de clasă din ciclurile gimnazial şi primar. Imnul se va intona în fiecare zi de luni, fiind obligatorii primele patru strofe.
8. Reintroducerea şcolilor profesionale
Învăţământul profesional va fi reintrodus din 2012, iar în şcolile de acest tip se va face multă practică şi puţină teorie. Cel puţin aceastea sunt promisiunile ce vin din partea Oanei Badea, secretar de stat în Ministerul Educaţiei. Oana Badea a precizat că un sondaj realizat recent privind învăţământul din România a arătat că 95% din cei care au răspuns consideră că „şcoala profesională tradiţională era mai bună decât tot ce a fost pus în locul ei începând cu 2003″.
“Mi se pare relevant acest lucru. Mi se pare relevant strigătul oamenilor de afaceri care angajează rezultatul învăţământului preuniversitar şi nu sunt foarte încântaţi de acest produs. Ce este clar că se va întâmpla – partea de teorie va fi redusă şi partea de dobândire a meseriei va fi simţitor dezvoltată în şcolile profesionale gândite de noi”, a mai spus Oana Badea.

Sursa: www.evz.ro

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s